آمادگی مسجدجامع جماران برای برگزاری برنامه های ماه مبارک رمضان

چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵:۰
سید امیر هاشمی اولیا مدیر مسجد جامع جماران در گفتگو با خبرنگار "جماران ما" از آمادگی کلیه عوامل و امکانات مسجدجامع جماران برای برگزاری هرچه با شکوه تر مراسم ماه مبارک رمضان خبر داد
آمادگی مسجدجامع جماران برای برگزاری برنامه های ماه مبارک رمضان

سید امیر هاشمی اولیا مدیر مسجد جامع جماران در گفتگو با خبرنگار "جماران ما" از آمادگی کلیه عوامل و امکانات مسجدجامع جماران برای برگزاری هرچه با شکوه تر مراسم ماه مبارک رمضان خبر داد


 

جناب هاشمی لطفا از برنامه های که در  ماه مبارک رمضان در مسجد جماران  برگزار می شودبرای مخاطبین سایت توضیح دهید؟

ماه مبارک رمضان در حقیقت یکی از نعمات بزرگ پروردگار بوده که به منظور شستشوی وجود مان از گناهان به ما اعطاء گردیده است، لذا امیدواریم که همه خواهران و برادران ایمانی ما از این لحظات گرانبها و با ارزش معنوی به منظور تطهیر قلوب ، جبران خطاها و گناهانی که از ما سر زده است استفاده نماید.به همین منظور مسجد جامع جماران هر ساله به لطف خداوند توانسته این امکان و فضا را برای روزداران عزیر فراهم نماید. برنامه ریزی مراسم و پذیرایی از روزه داران عزیز محله جماران  که در مسجد جماران  برگزار می شود معولا هر ساله از چندماه قبل از فرا رسیدن این ماه عزیز انجام می شود. به صورتی که از قبل از شروع این ماه هماهنگی های لازم باعوامل اجرایی و دست اندرکاران و خادمان محترم طبق دستورات وتدبیرحجت الاسلام  والمسلمین امام جمارانی ، صورت گرفته و ریز برنامه ها ، دعوت از سخرانان و مداحان ، خرید لوازم مورد نیاز برای این ایام از مدت ها قبل صورت می پذیرد.

در حال حاضر در دهه غبار رویی مساجد هستیم آیا شما برنامه ای برای این ایام در نظر دارید؟

بله با توجه به این که در حال نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان هستیم .مسجد جامع جماران نیز مثل تمامی مساجد کشور طبق سنت هرساله غباررویی می شود.و برای این منظور برنامه خاصی را در نظر داریم. انشاالله این مراسم ویژه روز پنجشنبه21/3/94 قبل از نماز ظهر و عصر  با حضور پرشور اهالی محله جماران وخادمان مسجد انجام می شود.

در ماه مبارک رمضان مراسم به چه نحوی برگزار می شود و سخنرانان چه کسانی خواهند بود؟

با فرارسیدن ماه رمضان برنامه های ما به ترتیب درسه دهه اول ، دوم ، سوم در دو بخش ظهرو مغرب و عشاء با حضور مداحان و سخنرانان مطرح کشور برگزار می شود .در بخش دوم یعنی نماز مغرب و عشاء برنامه ویژه افطار ، یک ساعت قبل از اذان مغرب با سخنرانی وعاظ محترم آغاز خواهد شد و با پخش اذان مغرب نماز جماعت به امام حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن امام جمارانی امامت محترم مسجدجماران برپا می شود و بلافاصله پس از اقامه نماز جماعت سفره های افطار آماده پذیرایی از نمازگزاران ارجمند و روزه داران محترم خواهد بود. همچنین در طول این ماه عزیز مراسم ختم قرآن در مسجد برگزار می شود وهر شب یک جز از قرآن تلاوت خواهدشد که این برنامه یک ساعت پس از اذان مغرب و عشاء آغاز می شود.لازم است به علاقه مندان به برپایی نماز صبح هم عرض کنم که نماز جماعت صبح هم در مسجد جامع جماران برقرار خواهد بود که همه ساله مورد استقبال نمازگزاران زیادی قرار داشته است.

علی ایحال در طول سه دهه این ماه مبارک از محضر اساتید و سخنرانان و مداحان ارجمند بهره مند خواهیم بود :

دردهه اول ظهرها: خطیب ارجمند حجت الاسلام والمسلمین خسروی و شب ها خطیب ارجمند حاج مهدی قاسمی

دهه دوم ظهرها :خطیب ارجمند حجت الا سلام والمسلمین بحرینی و شب ها خطیب ارجمند جناب دکنر بهرام پور

دهه سوم ظهرها:خطیب ارجمند حجت الا سلام والمسلمین ریاضت و شب ها خطیب ارجمند حجت الاسلام و المسلمین اکرمی

آیا در شب های احیاء هم مراسمی در مسجد جامع جماران برگزار می شود ؟

 بله ،در ادامه این ماه عزیز و در شب های احیا ، از ساعت یازده شب دعای جوشن کبیر توسط قاری محترم آقای سید حمید رضا شجاعی قرائت خواهد شد .همچنین در ادامه برنامه ها از مداحی جناب آقای حاج حسن میرزایی  استفاده خواهیم کرد و نهایتاً برنامه ویژه احیا توسط خطیب گرامی حجت الاسلام والمسلمین اعتمادیان برگزار می گردد. همچنین در شب های احیا  نیزاز شرکت کنندگان در این مراسم با غذای گرم پذیرایی به عمل می آید.

جناب هاشمی لطفا از حضور و استقبال مردم و اهالی جماران از برگزاری این مراسم در طول این ماه عزیز  توضیح دهید؟

به لطف خدا استقبال و حضور مردم در برنامه های این ماه عزیز پرشور و بسیار گسترده است به گونه ای که روزانه حداقل  از600  نفر از روزداران عزیز پذیرایی می شود . برای این امر تعدادی زیادی عوامل اجرایی  و خادمان مسجد هر روزه از ساعت 8 صبح به منظورآماده سازی و بسته بندی و تهیه غذا برای پذیرایی از مراجعان و روزه داران گرامی مشغول به کار هستند که لازم است از تلاش ها وزحمات همه عزیزان تشکر و قدردانی نمائم.

آقای هاشمی شما هر ساله 21 ماه رمضان یک افطاری خاص  و باشکوه برگزار می کنید ،لطفا در مورد این افطاری برای مخاطبین ما بیشتر توضیح می دهید؟

21 ماه رمضان هر سال جدای از پذیرای از اهالی  محترم محله جماران یک افطاری عمومی برگزار می شود که خیلی از افراد از محله های اطرف جماران و مسئولین و شخصیت های گرامی  نیز در این مراسم  که قدمتی بیش از 60 سال دارد شرکت می کنند. در واقع بانی این مراسم و بنیانگذار این افطاری باشکوه مرحوم آیت الله حاج آقا حسن امام جمارانی بودند که برای اهالی جماران چهره ای شناخته شده و محبوب و مورد احترام بودند و این برنامه نیز از سال 46 تا به امروز توسط فرزند معظم ایشان ادامه یافته و مورد استقبال و علاقه مردم واقع شده است. امسال نیز مطابق سنوات گذشته این برنامه در حسینیه شماره دو جماران در روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد وبا توجه به تجربه سال های گذشته  امسال پیش بینی می کنیم که نیاز باشد به غیرازصحن حسینه شماره دو،  فضای بیرون ازاین حسینیه را به علت استقبال گسترده ای که از برنامه می شود و جلوگیری از ازدحام جمعیت و معطلی مشتاقان شرکت در این افطاری مفروش و آماده پذیرایی نمائیم.امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم مراسم خوبی را شاهد باشیم.

 

 

نظرات

ثبت نظر